خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/05/19 - 15:00
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
اولادقباد مطرح کرد:

تلاش فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار برای نهایی شدن لایحه حمایت از محیط بانان

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار گفت: سالیانه حدود 56 میلیون دلار فرسایش خاک به دلیل ارتفاع‌خواری، کوه‌خواری و تالاب‌خواری اتفاق می‌افتد.

فریده اولادقباد در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت در تشریح عملکرد فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار گفت: این فراکسیون دارای کمیته‌های تخصصی خاص خود است و با توجه به دغدغه‌هایی که نمایندگان به مسائل زیست محیطی دارند، در این کمیته‌های تخصصی حضور پیدا می‌کنند.



سال گذشته 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی بابت رسیدگی به آلودگی هوا و ریزگردها مصوب شد



ایران از بین 134 کشور دنیا رتبه 133 را در مدیریت منابع آب دارد



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: یکی از این کمیته‌ها در حوزه آب است. شرایطی که در حوزه مدیریت منابع آب داریم به گونه‌ای است که ایران از بین 134 کشور دنیا شاید بتوان گفت رتبه 133 را در مدیریت منابع آب دارد. بحث دیپلماسی آب نیز بسیار مهم است و یکی از موضوعات مهم در فراکسیون محیط زیست، مربوط به کمیت و کیفیت آب است به طوری‌که در برخی از شهرها و استان‌ها منابع آب را از نظر کمی داریم اما از نظر کیفی نیازمند جدی سازمان آب و فاضلاب است تا رصد کند و آثاری که می‌تواند برای تامین سلامت شهروندان داشته باشد.



نظارت معاینه فنی خودروها با سامانه سیمفا



عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار ادامه داد: یکی دیگر از کمیته‌ها درباره آلودگی هوا است و بنده عضو کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا هستم و این جلسه ماهی یک بار در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود. آلودگی هوای کلان شهرها مثل تهران بیشتر در ارتباط با وضع ترافیک است که طرح سیمفا را در این ارتباط داریم. در واقع سامانه سیمفا با مرکزیت وزارت کشور است که معاینه فنی خودروها را نظارت می‌کند و دوربین‌هایی که در مبادی ورودی تهران نصب شده، معاینه فنی خودروها را کنترل می‌کند.



عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: منشاء آلودگی استان‌هایی مانند خوزستان نیز ریزگردها است که بیشتر خارج از ایران است و سال گذشته 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی بابت رسیدگی با آلودگی هوا و ریزگردها مصوب شد و منشاء آلودگی هوا در اصفهان تالاب گاوخونی  است.



سالیانه حدود 56 میلیون دلار فرسایش خاک را به دلیل ارتفاع‌خواری، کوه‌خواری و تالاب‌خواری اتفاق می‌افتد



این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه کمیته تنوع زیستی ایجاد کردیم، تصریح کرد: برخی از وحوشی که در کشور وجود دارد جزء گونه‌های نادر در ایران هستند؛ همچنین در رابطه با گیاهان نیز می‌توان گفت که گونه‌های نادر در کشور وجود دارد که اگر از آنها مراقبت و نظارت نشود، گونه‌های نادر گیاهی و حیوانی از بین خواهد رفت.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: فراکسیون کمیته دیگری با عنوان روابط بین‌الملل دارد که مسئولیت این کمیته در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل با مرحوم صفاری نطنزی بود و اکنون فاطمه ذوالقدر مسئولیت آن را به عهده گرفته است.



تصویب لایحه حفاظت از محیط بانان در مجلس



وی تصریح کرد: لوایح بسیار مهمی در رابطه با محیط زیست و توسعه پایدار مصوب شده است؛ به عنوان مثال لایحه هوای پاک در مجلس دوره دوم مصوب شده و لایحه حفاظت از خاک و لایحه حفاظت از محیط بانان را داریم که با اکثریت آرا مصوب شد و امیدواریم ماده‌های قانونی را بعد از اینکه به شورای نگهبان رفت و برگشت، دولت به سرعت آن را اجرایی کند.



این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: محیط بانان با کمترین حقوق اما با عشق، علاقه و صلابت کار خود را انجام می‌دهند، حدود 140 شهید محیط بان و 250 جانباز محیط بان داریم که در این حوزه نیز لوایحی بوده که با همکاری و همراهی تمام نمایندگان مجلس انجام شده اما اعضای فراکسیون محیط زیست، لایحه حفاظت از محیط بانان را پیگیری کردند و 150 امضا جمع شد تا این لایحه در اولویت قرار گیرد.



در مولوی 36 سانتیمتر و در دشت ورامین 50 سانتیمتر فرو نشست زمین داریم



اولادقباد با اشاره به اتفاقاتی که برای فعالین محیط زیست افتاد بود، افزود: فراکسیون محیط زیست به این موضوع ورود پیدا کرد و جلساتی برگزار شد. در رابطه با فرونشست زمین نیز کمیته داریم به طوری‌که 36 سانتیمتر در مولوی و 50 سانتیمتر را در دشت ورامین داریم و در رابطه با حفر چاه‌های مجاز و غیر مجاز کمیته‌ای تشکیل دادیم.



سالیانه حدود 56 میلیون دلار فرسایش خاک اتفاق می‌افتد



عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: سالیانه حدود 56 میلیون دلار فرسایش خاک را به دلیل ارتفاع‌خواری، کوه‌خواری و تالاب‌خواری اتفاق می‌افتد به همین دلیل اهتمام ویژه‌ای برای لایحه حفاظت از خاک از طرف دولت، مجلس و فراکسیون محیط زیست اتفاق افتاد. خاک را نباید نادیده گرفت البته بسیاری از افراد به خاک توجه نمی‌کنند اما فرسایش خاک بسیار مهم است.



عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار خاطرنشان کرد: فراکسیون محیط زیست سعی کرده که در حوزه‌های مسائل زیست محیطی به طور جدی ورود کند و مسائل را چه در قالب لایحه و چه در قالب طرح مورد بررسی و پیگیری قرار دهد. همچنین جلسات بسیاری را با اساتید برجسته محیط زیست که دغدغه محیط زیست داشتند، درباره موضوعات مختلف در فراکسیون برگزار کرد./



پایان پیام 

  • کد خبر : 286309
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار